U bent hier

Welkom bij Actiegroep Vliegschulden Leed

Wie zijn wij?

Actiegroep Vliegschulden Leed is een collectief van werkloze piloten in een uitzichtloze financiële situatie dat zich hard maakt voor een betere regeling met de ABN AMRO en diverse vliegscholen. Wij zijn van mening dat de ABN AMRO niet aan haar zorgplicht voldoet en de bank de piloten in spe van onjuiste en/of onvolledige informatie heeft voorzien met betrekking tot de risico’s en voorwaarden van de financiering. Hierdoor is veel leed ontstaan.

Achtergrond

De afgelopen jaren heeft staatsbank ABN AMRO duizenden zeer risicovolle grote leningen verkocht aan jongvolwassenen met de droom om piloot te worden. Deze leningen werden verstrekt ten behoeve van hun vliegopleiding en levensonderhoud tijdens de opleidingsjaren. De hoogte van deze lening bedraagt per persoon al snel 150.000 euro, in sommige gevallen oplopend naar 200.000 euro. Ondanks dat de jongeren zelf meestal niets hebben dat als onderpand kan dienen, bijvoorbeeld baanzekerheid, een huis, inkomen of spaartegoeden, werden de leningen toch gegeven omdat de vliegscholen vaak beschikken over een garantiefonds. Deze garantiefondsen dienen als borg voor de bank en zouden de schuld van de jongeren overnemen indien deze niet tijdig, vaak binnen 2 jaar, een goede baan in de luchtvaart vinden. De leerling heeft dan alleen nog een schuld bij het garantiefonds en deze zou pas afbetaald hoeven worden als hij of zij als verkeersvlieger aan het werk gaat. De rentelast, vaak zo’n 800 euro per maand, zou daarmee ook tijdelijk vervallen. De leningen zijn daardoor verkocht als "vrijwel" risicoloos.

De leerlingen verschaffen zichzelf toegang tot dit garantiefonds door een deel van hun lening in de pot van het garantiefonds te storten. Hierbij moet gedacht worden aan bedragen van minimaal 5.000 euro. Normaal gesproken zouden de leerlingen nooit zulke hoge leningen mogen afsluiten zonder dat ze een baan hebben, maar mede door de listige constructie met het garantiefonds heeft de Nederlandse overheid dit jarenlang gedoogd.

De afgelopen jaren zijn de leningen echter alles behalve risicoloos gebleken. De markt voor piloten in Nederland is volledig ingestort en alleen in het Verre Oosten zijn nog beperkte kansen bij zwartelijstmaatschappijen. De Nederlandse vereniging voor verkeersvliegers VNV schat dat er momenteel zo’n 1.200 werkloze jonge piloten in Nederland zijn. Veel jongens en meisjes uit deze poule zijn nog maar begin 20 en zijn voor een groot deel van hun leven financieel ernstig gedupeerd. Omdat er momenteel zoveel werkloze piloten zijn, verzaakt de ABN AMRO om na 2 jaar de schuld te claimen bij het garantiefonds. De reden hiervoor is dat de pot van het garantiefonds dan te snel leeggetrokken zou worden, het systeem zou instorten en een grote bron van inkomsten van de bank zou verdwijnen. Het garantiefonds neemt vaak wel de rentelast van de leerlingen over, maar de schuld bij de ABN AMRO blijft gehandhaafd. Het garantiefonds factureert de leerlingen vervolgens weer voor de betaalde rente. Zolang de afgestudeerde dus geen baan heeft, blijft de schuld oplopen. Uitgaand van circa 1.200 baanzoekenden met gemiddeld 150.000 euro schuld, staat er nu voor zo'n 180.000.000 euro aan ongedekte leningen uit bij deze staatsbank.

De leningen eindigen sowieso vaak veel hoger dan leerlingen verwacht hadden, omdat vliegopleidingen vaak enkele maanden uitlopen door bijvoorbeeld slecht weer of ondercapaciteit, waardoor er niet altijd gevlogen kan worden. Dat betekent dat er geld moet worden bijgeleend om de rentelast te kunnen blijven betalen. De studenten moeten overigens al vanaf het begin van hun opleiding rente betalen. Hiervoor lenen zij extra geld omdat zij naast hun zware opleiding niet veel kunnen werken. Als er vervolgens bijgeleend moet worden omdat de opleiding uitloopt, betalen zij rente op rente op rente. Ook moeten de piloten aan het einde van de opleiding vaak nog dure aanvullende cursussen doen om een baan bij een maatschappij te kunnen bemachtigen. Deze cursussen kosten soms wel 40.000 euro. Ook dit geld kan geleend worden bij de ABN AMRO. Hiervoor biedt de staatsbank kortlopende leningen aan tegen soms wel meer dan 10% rente. Deze voorwaarden zijn veel minder gunstig dan de aantrekkelijke voorwaarden waarmee de leerling ooit aan het traject is begonnen. Omdat de leerling al grote schulden heeft, kan hij alleen nog bij dezelfde bank terecht en valt er weinig te kiezen. ABN AMRO wil deze leningen wel omzetten in langlopende leningen tegen betere rentepercentages, maar pas als de afgestudeerde een vaste baan heeft als piloot. In de huidige markt kan dit soms wel jaren duren.

Indien de leerlingen tijdelijk aan het werk zijn geweest als piloot, kunnen zij geen aanspraak meer maken op het garantiefonds. Vaak gaat het hier om een soort van betaalde "stages", waarbij de student bijvoorbeeld 25.000 euro betaalt om 100 uur bij een maatschappij te mogen vliegen. Daarna komen zij weer terecht in de poule van werkloze piloten.

Veel van deze jonge piloten hebben moeite om het hoofd financieel boven water te houden. Als zij niet langer de rente en aflossing kunnen betalen aan ABN AMRO, draagt de bank de schuld over aan haar eigen incassobureau. De bank zelf zegt geen tijdelijke aflossings- en rentestop te kunnen uitvoeren. Een behoorlijk aantal piloten heeft al - soms tijdelijk, soms voorgoed - voor een andere carrière gekozen om toch geld in het laatje te brengen. Hun brevet raken ze kwijt omdat ze geen geld meer hebben om hun brevetten geldig te houden; dit is namelijk een zeer kostbare zaak.

Zij zullen nog heel lang vastzitten aan hun vliegschuld en het leed dat dit veroorzaakt. Een aantal werkloze jonge piloten is al in de schuldsanering terechtgekomen, hoewel ABN AMRO er alles aan doet om dit tegen te werken door hen een tijdelijke regeling aan te bieden waardoor de schuldsanering geweigerd wordt. De schuldsanering zou voor de studenten een uitweg zijn, omdat ze dan na 3 jaar hun schuld kwijt zijn. De bank blijft hen echter liever levenslang achtervolgen.

De eerste rechtszaken tegen de ABN AMRO zijn al gestart. De bank zou niet hebben voldaan aan haar zorgplicht en de studenten onvolledig hebben voorgelicht. Wij hopen dat de Nederlandse overheid een halt toeroept aan de banken en vliegscholen en zorgt voor meer inzicht in de financiële risico's en een betere financiering van de opleiding.

Wat willen wij bereiken?

ABN AMRO moet:

  1. met een degelijke financiële regeling komen voor gedupeerde vliegers
  2. studenten beter en eerlijker voorlichten over risico's en voorwaarden
  3. stoppen met woekerrentes van meer dan 10% wanneer extra financiering benodigd is
  4. studenten eerder helpen met betalingsproblemen door een tijdelijke rente- en aflossingsstop in te stellen, niet door extra te lenen
  5. haar zorgplicht nakomen

Vliegscholen moeten:

  1. gecontroleerd worden door de overheid op hoeveel afgestudeerde piloten nu echt een baan vinden; de vliegscholen liegen al jaren over deze cijfers
  2. beperkt worden in het maximale aantal leerlingen
  3. de werkloze ex-leerlingen kosteloos helpen met het bijhouden van hun vliegvaardigheden

Hoe willen wij ons doel bereiken?

Momenteel bereiden wij samen met onze advocaat een proces voor tegen ABN AMRO. Ook werken we hard aan de oprichting van de Stichting Vliegschulden Leed en we willen de overheid een brandbrief sturen om de politiek te wijzen op de problemen in de vliegwereld. De eerste successen zijn inmiddels geboekt. Wil jij ook uit je uitzichtloze financiële situatie komen, houd dan deze pagina goed in de gaten. Hier en op Facebook zullen we binnenkort precies vermelden hoe je je kunt aansluiten.

Wat kun jij doen?

Herken jij jezelf in de volgende situatie?

  • Je hebt een opleiding tot verkeersvlieger gevolgd.
  • Je zit al tijden werkloos thuis (je werkt in ieder geval niet als verkeersvlieger).
  • Je zit tot over je oren in de schulden en kunt amper rondkomen.
  • Je bent onjuist en/of onvolledig voorgelicht over de voorwaarden en/of risico's van het garantiefonds.
  • Je bent van mening dat de ABN AMRO haar zorgplicht niet nakomt.
  • Je bent van mening dat de ABN AMRO deels schuldig is aan de problemen waar je nu in zit.

Like dan onze pagina op Facebook en meld je aan bij de stichting!